ارتباط محدودیت مصرف چربیهای ترانس و کاهش بیماری قلبی

10 سپتامبر 2015- براساس یک تحقیق جدید کاهش مصرف چربیهای ترانس موجب کاهش بیماریهای قلبی می شود.

در این مطالعه نتایج منع مصرف چربیهای ترانس در دانمارک آنالیز گردید و شواهدی واقعی از کاهش خطرات جدی سلامت مرتبط با مصرف زیاد چربی های ترانس بدست آمد.

چربیهای ترانس عمدتاً درغذاهای پخته شده با روغن های هیدروژنه (اکثر غذاهای سرخ شده) وجود دارد.

 چربیهای ترانس در میان تولید کنندگان junk food(هله و هوله) پرطرفدار است زیرا تغییر در مولکولهای این نوع چربی باعث ثبات مزه و افزایش مدت زمان نگهداری این مواد می شود. چنین تغییراتی همواره با افزایش خطر بیماریهای قلبی در ارتباط است و این مطالعه راههایی را برای اثبات این موضوع پیموده است.

 بیماری قلبی شایع ترین عارضه ی دیابت است بنابراین افراد مبتلا به دیابت به ویژه باید از مصرف چربیهای ترانس که خطر بروز بیماری قلبی را تشدید  می کنند، اجتناب نمایند.

 محققان اطلاعات مربوط به بیماریهای قلبی را در دانمارک جائیکه مصرف چربیهای ترانس از سال 2004 ممنوع  شده است، بررسی و با سایر کشورها مقایسه  کردند. براساس این آنالیزها مشخص گردید در فاصله ی سالهای 2003 تا 2012، مرگ ومیر به دلیل بیماریهای قلبی در دانمارک از 359.9 مورد درهر صد هزار نفر به 210.9مورد رسیده است.

دکتر Restrepoکه این تحقیق را برای پایان نمایه ی دوره ی پست دکترای خود در موسسه ی تحقیقات دانشگاه اروپایی به انجام رسانده است،می گوید: ما می دانستیم که یک ارتباط قوی بین  مصرف چربیهای ترانس و بیماری قلبی عروقی وجود دارد، آنچه ما می خواستیم بدانیم این بود که آیا سیاستهای منع مصرف چربیهای ترانس به کاهش بیماریهای قلبی عروقی و نرخ مرگ ومیر به دلیل بیماریهای قلبی و عروقی، منجر شده است؟

منع مصرف چربیهای ترانس در سایر مناطق دنیا نظیر نیویورک(از سال 2006) اتریش، ایسلند و سوئیس با قوانین مشابهی اجرا شد. قرار است از سال 2018 مصرف چربیهای ترانس در سرتاسر آمریکا ممنوع شود.

محققان می گویند: محدودیت و منع استفاده از چربیهای ترانس تأثیر واقعی و قابل توجهی بر کاهش بیماریهای قلبی و مرگ ومیر به این دلیل داشته است.

یافته های این تحقیق درمجله ی the American Journal of Preventative Medicineمنتشر شده است.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/sep/trans-fats-ban-reduces-rates-of-heart-disease,-study-finds-97345890.html